Talviuintiohjeet

 

Talviuimarin ohjeet

Kuopion Talviuimarit ry vastaa yhteistyössä Kuopion kaupungin kanssa Väinölänniemen talviuintipaikan rakennusten, laitteiden, kulkureittien ja varusteiden kunnossapidosta ja tarkastuksista sekä talviuintipaikan ja uintialueen puhdistuksesta ja turvallisuudesta. Seura vastaa siitä, että talviuinti Sorsalon talviuintipaikalla on turvallista ja talviuintipaikan rakenteet ja ylläpito noudattava Kuluttajaviraston antamia ohjeita.

  1. Tutustuthan ohjeisiin ensimmäisen kerran käydessäsi uimassa sekä aina uintikauden alussa muistin virkistämiseksi.
  2. Ensikertaisen kannattaa ottaa kaveri mukaan sekä kysellä kokeneemmilta talviuimareilta ohjausta.
  3. Uimarin vastuulla on että hän perehtyy seuran antamiin turvallisuutta koskeviin ohjeisiin ja noudattaa niitä.
  4. Uimarin tulee myös huomioida sääolosuhteet ja noudattaa asianmukaista varovaisuutta. Vaikka kulkutie avannolle on lämmitetty, niin laitteisiin voi tulla häiriöitä tai niiden sulatusteho ei kovalla pakkasella riitä. Liukastumisen estämiseksi olisi hyvä ottaa aina tukea uintiportaiden kaiteista.
  5. Avantoon ei koskaan pitäisi lähteä uimaan yksin.
  6. Kuuntele omaa kehoasi, niin tiedät mikä sopii sinulle.
  7. Jos sinulla on kroonisia sairauksia niin keskustele lääkärisi kanssa ennen talviuinnin aloittamista.

Kuopion Talviuimarit ry haluaa muistuttaa talviuimareita perehtymään myös Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) yhdessä Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton, Suomen Latu ry:n ja Opetusministeriön kanssa laatiimiin ao. ohjeisiin avantouinnista.

 

TUKES: Ohjeita avantouimareille

 

Avantouinnin vaikutukset ovat yksilöllisiä ja riippuvat avannossa käyntien määrästä, viipymisajasta ja saunomisesta. Kuuntele omaa kehoasi, jotta tunnistat, mikä on itsellesi sopivinta.

Älä mene avantoon alkoholin vaikutuksen alaisena, flunssaisena, kuumeisena tai muuten sairaana. Neuvottele lääkärin kanssa avantouinnin aloittamisesta, jos sairastat sydän- ja verisuonisairauksia.

Valvo lasten avantouintia. Lapsen hätääntyessä saattaa uimataito unohtua.

  • Lue ennen avantoon menoa ohjeet ja noudata niitä. Ohjeet saattavat vaihdella eri paikoissa.
  • Lihaksistoa on hyvä lämmitellä ennen avantoon menoa liikunnalla esim. sauvakävellen tai hiihtäen.
  • Ota kaveri mukaan, kun menet avantoon. Jos jotain sattuu, kaveri voi auttaa.
  • Saunasta ei ole hyvä mennä liian nopeasti avantoon eikä avannosta saunaan. Saunan ja avannon välinen lämpötilaero aiheuttaa sydämelle kovan rasituksen ja verenpaineen vaihtelu saattaa aiheuttaa huimauksen tunnetta.
  • Avantoon mennessä kannattaa käyttää jalkineita tai villasukkia. Uimareille on tarjolla erityisiä avantouintiin tarkoitettuja tossuja, jotka suojaavat myös liukastumisilta, teräviltä kiviltä ja suolalta. Käsineiden ja päähineen käyttäminen on suositeltavaa.
  • Avantoon mennessäsi muista, että kulkutiet ja portaat voivat olla liukkaita. Kulje rauhallisesti ja varoen.
  • Jos avannossa on laite, jolla avanto pidetään auki (kuten pumppu), noudata annettuja ohjeita. Laitteen aiheuttama virtaus voi olla voimakas. Joissakin talviuintipaikoissa laitteen voi sammuttaa uinnin ajaksi, jolloin käyttökytkin löytyy avannon läheltä.
  • Älä hyppää koskaan avantoon pää edellä. Sukeltaminen ja pään kasteleminen avannossa ei ole suositeltavaa. Pään kastelu lisää lämmönluovutusta, josta voi olla seurauksena alilämpöisyys.
  • Avannossa kannattaa ensimmäisillä kerroilla vain kastautua. Tottumattomille kylmä vesi voi aiheuttaa normaalia ja vaaratonta hengityksen salpautumista. Kun keho sopeutuu kylmään, voi vähitellen avannossa oloaikaa pidentää.
  • Muista, että kylmä vesi kangistaa nopeasti. Tarkkaile lihastesi toimintakykyä.
  • Pukeudu lämpimästi avantouinnin jälkeen ja nauti tarvittaessa lämmintä juotavaa.
  • Ilmoita avannon ylläpitäjälle heti havaitsemistasi puutteista turvallisuuden lisäämiseksi.
  • Tarvittaessa hälytä apua heti. Mieti ennakkoon, miten avun hälyttäminen käytännössä tapahtuu. Yleinen hätänumero on 112.

Ohjeet on laadittu yhdessä Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton, Suomen Latu ry:n ja Opetusministeriön kanssa. Lähde